Nivå 2 – Mestring og læring av basisferdigheter - Omfatter: Grønt og starten på Gult

Spillerne utvikler stabile grunnslag, serve, retur og fotarbeid, samtidig som de lærer spilleregler og tennisetikk. De begynner å forstå taktiske prinsipper og samarbeide på banen. Motoriske ferdigheter som smidighet, balanse og reaksjonstid videreutvikles, og spillerne lærer å fokusere, kontrollere følelser og ta gode avgjørelser. Konkurranser skjer lokalt og regionalt, og spillerne oppmuntres til å ha en positiv holdning og lære gjennom erfaring. Treningen blir mer strukturert, og spillerne oppmuntres til økt innsats og konsentrasjon.

Utvikle stabile grunnslag, serve, retur og fotarbeid. Spilleren skal kunne spille poeng på hel bane med forståelse for retning, plassering og rytme. Det jobbes med å bygge gode vaner og holdninger i treningsarbeidet.

Spilleren lærer å spille sikkert med kontroll. Det legges vekt på rytme i slagene, fotarbeid før og etter slag, og taktiske grunnprinsipper som å plassere ballen i tom rom. Spilleren skal kunne samarbeide med andre i spill og øvelser, og ta instruksjon.

Deltar på lokale og regionale konkurranser og introduseres gradvis til nasjonale konkurranser. Spilleren kan konkurranseregler og viser god oppførsel. Deltakelse skal være lystbetont, men med tydelig læringsfokus.

3–5 organiserte økter i uken, gjerne kombinert med variert fysisk aktivitet. Total ukentlig treningsbelastning kan ligge mellom 6 og 10 timer.

60–90 minutter, avhengig av aldersgruppe og fokus.

Teknisk og taktisk trening med gradvis økt kompleksitet. Spillrelaterte øvelser med fokus på retning, bevegelse og beslutningstaking. Fysisk trening gjennom lek og banespesifikke øvelser.

Mestring av basisferdigheter i kamplignende situasjoner. Skape forståelse for hvorfor og hvordan man trener. Utvikle disiplin, nysgjerrighet og selvstendighet i treningsarbeidet.

Treneren gir jevnlig individuell tilbakemelding. Spilleren begynner å følge egen utvikling og kan involveres i enkle målsettingssamtaler. Egeninnsats og holdninger observeres og diskuteres.

Anbefales og kan inngå som en del av treningsuken. Spilleren oppfordres til å trene serve, fotarbeid og ballvekslinger på egenhånd eller med partner. Enkle øvelser kan gjøres hjemme eller på bane.

Minst én hviledag i uken. God søvn og kosthold er viktig for restitusjon. Variasjon i trening og lek er fortsatt viktig for å forebygge overbelastning.

Nivå 2.png

Tekniske ferdigheter

På dette nivået er det svært viktig å få på plass 4 grunnleggende tekniske ferdigheter.

Grepet på racketen: Man bruker Eastern grepet eller semi western grepet, - se video

Forberedelse av slaget: Første bevegelsen er vridning av overkroppen, så tilbakeføring av racketen og raskt fotarbeide – se video

Treffpunktet: Man treffer ballen foran kroppen – se video

Avslutningen av slaget: Lang fremsving med god balanse og avslutning over venstre skulder – se video

På dette nivået er det svært viktig å få på plass 4 grunnleggende tekniske ferdigheter.

Grepet på racketen: Her bruker man Eastern backhand grep med den dominerende hånden og Eastern forehand grep med den andre hånden.  - se video

Forberedelse av slaget: Tilbakeføring av racketen og fotarbeidet – se video

Treffpunktet: Man treffer ballen foran kroppen – se video

Avslutningen av slaget: Lang fremsving med god balanse – se video

På dette nivået er det svært viktig å få på plass 4 grunnleggende tekniske ferdigheter.

Grepet på racketen: Her bruker man Eastern forehand grep,   - se video

«Trofe posisjonen»: Armene har gått ned og fra hverandre til racket er bak hode og oppkastarmen peker rett opp foran kroppen – se video

Treffpunktet: Man treffer ballen foran kroppen – se video

Avslutningen av slaget: Lang fremsving og deretter ned til venstre med god balanse – se video

Taktiske ferdigheter

  • Fortsatt spille sikkert
  • Utvikle forståelse for viktigheten av å sikte mot store mål.
  • Lære å spille prosent tennis. Rett slag til rett tid (
  • Lære å bruke vinkler (få bredde i spillet).
  • Bruke spinn for å få dybde og variasjon i spillet.
  • Lære å holde seg i poenget ved å kunne nøytralisere gjennom godt defensivt spill
  • Serve høy prosent 1. server med god retningskontroll
  • Lære å nøytralisere 1. serve returer
  • Kunne spille sikre og kontrollerte volley gjennom god kontroll på rackethode

  • Være en god venn til andre spillere i gruppen
  • Innrette seg etter trenerens oppgaver og regler
  • Konsentrere seg gjennom hele undervisningen
  • Trene på oppgavene som treneren gir, frem til neste time
  • Møte i god tid til treningene og varme opp før treningen begynner
  • Drive med andre aktiviteter og idretter
  • Trene tennis med andre venner, eller mot en vegg

  • Lær bort de grunnleggende idretts-spesifikke ferdighetene og den elementære taktikkene for tennis.
  • Oppmuntre til deltagelse i andre idretter.
  • Utarbeide et godt allsidig treningsprogram som kan brukes under og etter tennistreningen.
  • Oppmuntre til deltakelse i lokale turneringer og Green Tour turneringer.
  • Utvikle et sterkt engasjement for spillerne på og utenfor banen.
  • Påse at man innehar teknisk kompetanse som positivt påvirker spillernes tennis  ferdigheter.
  • Velg passende antall og riktig nivå av turneringer basert på individuelle- og langsiktige mål

  • Støtte og gi den nødvendige veiledningen for å sikre at barnets tennisopplevelse er positiv.
  • Forstå utviklings-løpet som beskriver hvordan barnet ditt kan utvikle seg i idretten.
  • Diskuter utviklingsløpet med treneren.
  • Fokusere på et langsiktig perspektiv om barnets deltakelse i idrett.
  • Støtt deltakelse i konkurranse ved å fokusere på prosessen, ikke på resultater.
  • Fortsett å oppmuntre til ustrukturert lek med deg og med jevnaldrende.
  • Oppretthold alltid et positivt  kroppsspråk når barnet ditt deltar i konkurranse.
  • Oppmuntre og støtt deltakelse i en annen komplementær idrett.

NTPF anbefaler at disse dokumentasjonsverktøyene brukes:

  • Spiller Selv-evaluering (to ganger i året)
  • Trenings- og turneringsplan